31/1-09 Fredagens NO lektion..

No lektionen hade börjat, bredvid mig sitter sanna och suckar. Hon tycker allt är skit snack vad gäller växthuseffekten med mera. För hon anser att det inte bara är vi människor som är boven till det hela, och att även forskare är idioter själva. Om jag har fel sanna, så rätta mig! haha. Medans jag var neutral tills slutet av lektionen då vi fick heeeeela klassen emot oss, emot mig och sanna. Men man får faktiskt lov att säga vad man tycker. Jag reagerade starkt när dom sa att vi ska tänka långsiktigt. Då räckte jag upp handen och sa till min lärarinna Jeanette:
" Var ärlig mot dig själv Jeanette, har du någonsin tänkt på miljön för dina barn barns barns barns skull ? Tror du att din farmors farmors farmors farmors farmor tänkte på miljön för Din skull? "
( efter några kommentarer och lite funderingar samt nickningar fortsätter jag:
" Man lever bara en gång, och det ska man njuta av. Jag skiter helt seriöst i mina barnbarnbarn barns barn, vi lever i en värld där alla är ute efter framgångsrika karriärer. Girigheten tar över. Miljön finns knappt med i bilden nu mera."
sanna säger det hon också dampat över.. som hon kan berätta själv om hon kommenterar detta inlägget för jag har inte allt på minnet. hon lär säga det bättre !  Så Klassen började bli grovt insatta med att kommentera gång på gång om saker och ting, och jag får höra " vera du tänker ganska egoistiskt "
Ja, jag står för det också. Ordet EGOIST står för en orsak, och tyvärr finns det folk som passar in i den kategorin! Men det är inget jag mår dåligt över eller skämms över. Jag behandlar mina vänner och alla runt omkring mig så bra jag kan, och det kan nog dom hålla med om. Och är en man kan lita på. Behandlar anda så som jag själv vill bli behandlad. Är så rättvis som jag kan. Så länge jag och alla omkring mig trivs med mig så ser jag inget problem. Miljön är en annan sak, där kan jag vara hur dum som helst enligt andra. Förjävlig kanske. Men det var bara en person, Emelie i vår klass.. som faktiskt sa ifrån att vi faktiskt får ha åsikter och säga dom utan att behöva förklara oss. Man ska ju respektera varann och så.. ! Och det stämmer. Glad att någon i klassen förstår. Även om vi förklarade hur vi tänkte och varför så blev vår lärarinna lite uttråkad på att hela klassen började fokusera på annat än det hon planerade att framföra. Så hon la sitt åt sidan en stund och sa till klassen " nu ger jag ett exempel, hur ska resten av klassen få vera och sanna att tänka på ett bra och positivt sätt angående miljön "
Så räcker en annan person upp handen och säger " Vi kan ju inte tvinga dom, men vi kan ju försöka prata med dom "
JAG BLIR TOKIG!
Är det lönt att försöka få en att tänka på andra banor genom en diskret indirekt psykoligisk strategi?
SLUTA. så löjligt! Manipulation är något jag hatar. Vi är alla människor, vi ska alla tänka olika. Tänk om alla hade tänkt likadant ? Snacka om H.E.M.S.K.T!
Men det känns skönt att jag tycker som jag tycker för att jag vet att jag hellre är en person som skiter i det långsiktiga än att jag förblir en person som kan snacka om hur viktigt det är att rädda miljön men själva inte gör ett skit. Det är patetiskt! Och det är väl dom man ska klaga på? Det anser jag iallafall.
Är glad för den jag är, och jag kan inte bry mig mindre om den långsiktiga miljön. Går världen under så e det väl menat att den ska det? Sanna berättade för mig att forskare hade sagt för jättelänge sen att jorden skulle gå under inom tio år. Men ändå sitter vi här? med en överbefolkning runt om i världen?

NI HAR SANNAS ÅSIKTER PÅ HENNES BLOGG: WWW.SANNANDERSSON.BLOGG.SE       
GÅ IN OCH KOLLA, FINNS SAKER NI SÄKERT INTE VISSTE OM MILJÖBOVARNA! SÄGER BARA MUUUU!




Jag blir glad av mina vänner, min familj ( ibland ) och annat. Jag nöjer mig!
kärlek till er alla där ute, vera är nu redo att plugga!
pusspuss <33

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag har precis skrivit ett blogg-inlägg om min syn på no-lektionens dramatik, jag skrev rätt mycket och orkar inte kommentera vad jag skrev så läs på min blogg istället!

2009-01-31 @ 14:41:09
URL: http://sannandersson.blogg.se/
Postat av: vera

Stämmmer så jävla bra babe :D du är bäst !

2009-01-31 @ 14:43:24
Postat av: Anonym

Riktigt intressant Vera, keep up with the thoughts :) puss

2009-01-31 @ 16:02:18
Postat av: Micki

Oj jaa det var från mig då :P

2009-01-31 @ 16:03:07
Postat av: vera

micki de va år sedan :O <3333

2009-01-31 @ 16:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0